Radosti a strasti začínajícího sportovce

26.03.2015 15:57

    Možná jste postřehli, že poslední dobou sem tam projevím nějakou snahu se hýbat a že zkouším, co by mě bavilo a byla bych toho schopná zároveň. Zatím to vypadá na TRX a koloběžku. Na té jsem včera také poprvé dojela do školy. Byla to příjemná změna. Navíc se na mě při cestě pár lidí hezky usmálo, a tak byl den zase o něco hezčí.

    Jako začínající pseudo-sportovec ale narážím na drobné problémy.

    Výbava. Pořád mi něco chybí. Nezbytnosti subjektivní i objektivní. Hezký legíny na cvičení, světýlko na řídítka, pohodlný botky, svaly. A tak pořád plánuju, kdy si pořídím tu nebo onu drobnost. Jen na kolobku aktuálně nutně potřebuju to světlo, brašničku, držák na lahev, stojánek a možná i nějakou ká-pé-zetku s pumpičkou a dalšíma věcma, který nebudu umět použít, ale budu je mít, když se něco pokazí. A co se týče hadrů, nebudu mít nikdy dost. Těch úžasných materiálů, barev, střihů. Ale ty ceny…

    Strava. Když už se člověk hýbe (a blíží se plavková sezona), chce to podpořit zdravější stravou. Bohužel jsem v tomhle dost nevzdělaná. Znám jen základ – co jsou bílkoviny, že zelenina je dobrá a po lepku se kyne. Když se ale pokusím ponořit do hlubin internetu, abych se poučila, začnou mi fanatičtí sportovci cpát proteiny, maminy na mateřské zase jogurt s banánem a Šmakouna. Žádné rozumné schéma, podle kterého by si mohl člověk vymýšlet a skládat jídelníček, jak má zrovna náladu.

    Navíc třeba na facebooku je sice spousta stránek a skupin zabývajících se zdravou, ba dokonce fitness stravou, jejich obsah je ale dost k pláči. Buď na nich naleznete tipy na snídaně - ty jsou nesmírně kreativní. A barevné. Od pohledu chutné. Skoro vždycky je to totiž müsli s jogurtem a několika druhy ovoce, aby to na Instagramu vypadalo dobře. Invence nula.

    Nebo dezerty. Zdravých receptů na dezerty najdete nespočet. Avokádové brownies, ovesné sušenky, „zdravý čokoládový dort“. Já vám nevím, ale když budu mít chuť, dám si poctivé, kalorické a pekelně čokoládové brownies. Bez avokáda. Protože – jak si Rejže, laik, myslí- pokud jich nevyluxujete po steaku s hranolkama celý plech, kousek brownies vám váhu nestrhne. A naopak – kus exotického ovoce v moučníku vás taky nevytrhne.

Když se ale někdo zeptá, jak zajímavě zpracovat čočku, maminy i sportovci zmlknou.

    Horší je, že když už nějakou zdravou mňamku vymyslím a dám dohromady, srazím efekt cvičení a salátu okamžitě někde ve společnosti. Rozuměj v hospodě. Pivo a nakládaný hermelín je celkem spolehlivý zabiják jakékoliv hrdosti, pokud jde o lifestyle fit člověka.

    Dalším problémem je risk, kterému se vystavuju tím, že dávám celkem okatě najevo, že se o cosi snažím. Sama bych podobně jednajícího člověka sledovala se škodolibým úsměvem a čekala, až selže. Až přestane cvičit, až po třech měsících bude pořád stejně vypadat jako bečka, až se koloběžka zapráší. Možná i proto tak hlásám do světa, že se snažím. Protože strach z přiznání, že jsem to (zase) vzdala, mě může v krizových chvílích popohnat.

A co ty radosti?

    Především samotný pohyb je radost. Nevím, jak to funguje. Bolí to, nemůžu to udejchat, ale přesto (nebo možná právě proto?) opadá napětí všedního dne. Koutky jedou nahoru. A jak jsem se zmínila výš, nejen vám samotným, ale i lidem okolo. Což uvítáte, pokud tak jako já denně potkáváte spousty otrávených obličejů ploužících se po městě!

    Nic se nevyrovná sprše po tom, co si dal člověk do těla. Zahodit zpocené svršky a hurá pod tekoucí vodu, která uvolní svaly, spláchne poslední zbytky špatné nálady, a když se člověk odváží otočit kohoutek blíž k modré, pěkně osvěží a probudí. Navonět, uvelebit se v čistém, suchém oblečení a doplnit energii nějakým dobrým jídlem.

    Socializace. Sporty obecně slouží jako skvělý prvek k seznamování nebo utužování vztahů. Čím všestrannější sportovec jste, tím víc kamarádů si pravděpodobně uděláte. Lezení, cyklistika nebo volejbal jsou typické příklady sportů, které přitahují spoustu fajn lidí. Já jsem schopná se alespoň v létě přidat k frisbee, ale žádná sláva to teda taky není. Na své všestrannosti mám ještě dost co zlepšovat.

    Co baví na sportu vás? Makáte i jinde, než na gaučingu? Máte tip na dobrý recept? Neváhejte se podělit pod článkem!